Home » » 10 orang yang selamat terjatuh dari kapal terbang

10 orang yang selamat terjatuh dari kapal terbang

Written By kall on Friday, April 4, 2014 | 8:48 AM


Harianmetro1.blogspot.com

10 orang yang selamat terjatuh dari kapal terbang

10+orang+selamat+terjatuh+dari+kapal+terbang
Harapan Mh370 Dijumpai


Sebelum kita pergi ke Senarai 10 orang terselamat jatuh dari kapal terbang marilah kita kenang kejadian yang berlaku di negara tercinta Malaysia . Yang mana pesawat mh370 yang hilang sudah sebulan . Walaupun harapan nampaknya semakin tipis apabila ada kesimpulan yang mengatakan pesawat Mh370 tersebut jatuh ke laut yang penuh gelora Lautan Hindi - Lihat Video . Semoga harapan dan doa dari kalian mampu memberi satu keajaiban seperti yang belaku kepada 10 orang ini . 

Inilah Dia 10 Orang Yang Selamat Jatuh Dari Kapal Terbang

1. Jatuh dari 33 Ribu kaki 
pramugari+terselamat+jatuh+dari+kapal+terbang
Sebuah kapal terbang yang ditembak oleh penjahat dan menyebabkan kapal terbang tersebut hilang kawalan lalu jatuh menjunam . Dalam saat itu ,  kapal terbang yang dalam ketinggian 33 ribu kaki itu menjunam .

 Dalam saat ini mungkin tiada harapan yang boleh diberi agar ada yang selamat . Tetapi dengan kuasa Allah yang maha esa ada juga yang masih hidup iaitu Vesna Vulovic , seorang pramugari yang berumur 22 tahun ketika itu . Pramugari yang terselemat dari 22 orang yang berada di dalam kapal terbang tersebut walaubagaimun Koma selama 27 hari . Beliau juga menderita patah kaki dan pinggul cedera. 17 bulan lamanya untuk memulihkan kecederaan yang berlaku . 

2. Jatuh 6000 kaki tanpa sebarang sut 
jatuh+dari+6000+kaki+tanpa+sebarang+sut


Sebagai pecinta skydiver, lelaki berasal Staffordshire ini tentu tak asing dengan melayang-layang di udara. Namun sepertinya skydiver hampir saja mengambil nyawa lelaki bernama James Boole ini. James pernah terjatuh dari ketinggian 6.000 kaki dengan kecepatan 100 km/jam di atas langit Rusia.

Bahkan saat itu payung terjun yang melekat di tubuh James tak bisa terbuka. Banyak orang yang menyangkakan bahwa James akan mati saat terjatuh ke bumi. Namun sepertinya Tuhan masih memberikan James kesempatan hidup. Saat itu beberapa detik sebelum menghujam bumi, lelaki berusia 31 tahun ini berjaya membuka payung terjun meskipun tubuhnya melanggar bebatuan. James menderita patah tulang belakang dan dia yang untungnya dia masih hidup. 

3. Jatuh 18.000 Kaki 

terselamat+jatuh+dari+kapal+terbang+ketinggian+18000+kaki
Sersan Nicholas Stephen Alkemade
Sebagai seorang pilot tentera , Sersan Nicholas Stephen Alkemade harus bersiap sedia akan apa-apa sahaja kemalangan yang bakal berlaku . Dan pilot yang berumur 21 tahun ketika itu akhirnya menemui satu cerita buruk dalam hidupnya apabila 24 march 1994 kapal terbangnya ditembak musuh lalu hilang kawalan .

Kapal yang terbakar tidak dapat lagi dicontrol menyebabkan Pilot yang berusia 21 tahun itu berfikir lebih baik mati ditemui jasat berbanding mati terbakar . Beliau melompat dari kapal terbang dari ketinggian kira-kira 18000 kaki tinggi . Beliau yang cedera di leher mampu mengerakkan kaki dan tanggannya . 

Pegang kaki kawan di udara 
jet+pejuang+ditembak+jatuh+tapi+selamat


Seorang lagi pilot jet pejuang yang mengalami kisah buruk , Jet pejuang yang bawa oleh pilot tentera udara Australia ini ditembak oleh musuh pada tahun 1944 . Joe Herman yang jatuh melayang-layang mempertahankan nyawanya dengan harapan masih hidup , Beliau memegang kaki kawannya dan turun dengan selamat kepermukaan bumi . Walaubagaimanapun , herman patah tulang rusuk . 

Jatuh di ketinggian 12000 kaki , seorang skydiver Dave Hodgmen yang tersilap membuka payung terbang di ketinggian 12ribu kaki menyebabkan beliau dan rakan beliau tersangkut diudara dan mengalami situasi cemas . Beliau dan rakan beliau cuba mempertahankannyawa dengan mengawal payung terjun dan selamat jatuh di bumi di atas batu-batu kecil , mereka mengalami cedera ringan . 

Satu-satunya yang selamat 

satu+satu+yang+terselamat+kapal+terbang+terhempas


Mungkin Penerbangan Di Malam Natal itu tidak dapat dilupakan oleh wanita Juliane Koepcke dimana ibunya meninggal bermasa 97 orang yang lain . Penerbangan dari LIMA ke Pucallpa itu meragut semua nyawa penumpang kecuali dia ( Juliane Koepcke ) . Kapal terbang itu terhempas di dalam hutan Amazon . Juliane yang menyedari sehari selepas kapal terbang terhempas menyedari badannya luka-luka. 

Dan beliau mengigati kata ayahnya untuk meyelamatkan diri , ikutilah aliran air . Semasa mengikuti aliran air beliau hampir diterkam buaya pula . 10 hari sesat di dalam hutan ditemani luka dan air sahaja akhirnya beliau menemui orang asli dan di bawa ke desa perkampungannya . 

pilot+membawa+kapal+terbang+ditembak+lalu+jatuh


Letnan Chisov dari angkatan udara Uni Soviet mengalami hal mengerikan saat prajurit Jerman menyerang pesawatnya pada Januari 1942 silam. Hal itu membuat Chisov harus menyelamatkan diri dari ketinggian 22 ribu kaki. Di tengah pertempuran udara, Chisov memutuskan tak membuka parasut karena takut akan diserang musuh dan memilih untuk baru membuka parasut beberapa ribu kaki di bawah serangan udara. Namun tiba-tiba Chisov pingsan saat dia melayang di udara dan tak mampu menarik kabel parasutnya. Tubuh Chisov sendiri membentur tepian jurang bersalju pada kecepatan 120 - 150 m/jam lalu dia meluncur dan berguling terjatuh. Chisov menderita cedera tulang belakang dan patah tulang panggul namun selamat dan bisa terbang lagi 3 bulan kemudian!


0 comments:

Post a Comment